Без стрес! - Месец на умственото здраве: I-ва част

20.05.2018 г.

Вече близо 70 години през май в САЩ се отбелязва месецът на умственото здраве. Честван за първи път през 1949 година по инициатива на организацията Mental Health America, той ни подсеща за онези аспекти от начина на живот, които са от особено значение за душевното ни състояние.

За да изразим своето съпричастие към каузата, този месец ще публикуваме две тематични статии, посветени на стреса и храненето като ключови фактори за умственото здраве. Даваме предимство на стреса, защото едва ли има някой от вас, който да не е изпитвал умопомрачаващите ефекти от него.

Всички изживяваме стрес

Никой не си пада по стреса. Той създава силен моментен дискомфорт и може да доведе до влошено психично и физично здраве в дългосрочен план. Но трябва да сме наясно с едно фундаментално правило – стресът е нормална част от живота.
Той се промъква в тялото ви, когато имате прекалено много „неща на главата“, недоспали сте, нямате достатъчно пари или ви липсва любов. Той ви сполита дори когато ваш близък страда от стрес в резултат от заболяване или проблеми от личен характер.
Стресът може да бъде следствие от живота в голям град – натоварен трафик, забързано темпо, високи нива на престъпност и пътнотранспортни произшествия. Или както се казва на човешки език – пълна лудница.
В отговор на всички тези стресори организмът освобождава хормони, които водят до учестени пулс и дишане, увеличени кръвно налягане, кръвообращение към мускулите, наличност на клетъчна енергия. Успоредно с това се извършва забавяне на неспешни процеси и функции като храносмилане, растеж, либидо и потентност, някои аспекти на имунитета.
Всичко това се случва с една-единствена цел – осигуряване на оптимални условия за реагиране в стресовата ситуация. Това е древен механизъм, който е присъщ за всички бозайници и е по-известен като „бой или бягство“. Благодарение на него нашите предшественици са оцелявали при съприкосновения с хищници, природни бедствия и други естествени посегателства върху живота им.  

Когато стресът не пуска

Тялото ни е съвършено пригодно за стрес, който идва и си отива сравнително бързо. Или хищникът е приключил с нас, или ние сме оцелели и ще видим светлината на утрешния ден – от настъпването на стресовото събитие до неговия развой едва ли е изминал повече от час. Стресът в съвременния живот обаче не „работи“ по този начин. Има мисли и ситуации, които не ни дават мира; има стресори, които ни връхлитат един след друг или по няколко наведнъж.
Това на медицински език се нарича хроничен стрес и може да допринесе за възникването на хронично възпаление в тялото. Възпалението, от своя страна, може да стане причина за един или повече неблагоприятни симптоми:
  • Акне и други кожни проблеми
  • Болки и напрежение в мускулите
  • Гадене, стомашни болки и киселини
  • Диария, запек и други храносмилателни проблеми
  • Нередовна и/или болезнена менструация
  • Промени в апетита и теглото
В дългосрочен план хроничният стрес и възпаление се свързват с намалена способност на тялото да се справя с вирусни инфекции (напр. грипове и настинки), главоболия, стомашно-чревни проблеми, сексуални дисфункции, увеличен риск от сърдечносъдови болести и дори рак. 

Да преборим стреса в своя ден!

Нека бъдем честни със себе си. Ако не сме готови да се отдадем на отшелничество и държим да поддържаме някакъв стандарт на живот, ще трябва да се примирим с наличието на стресори в ежедневието. Има обаче някои прости техники, които можем да предприемем, за да променим собствената си нагласа и да увеличим устойчивостта си.

-Бъдете реалисти

Понякога (или често) човек се наема с повече отговорности, отколкото може или трябва да носи под една мишница. Ако чувствате, че задълженията ви затрупват, че прекалено много хора очакват нещо от вас и че вече се задъхвате, започнете да казвате „Не“.
Много често ние сами се вкарваме във всичките онези ситуации, за които обвиняваме други хора. Ако някой ви критикува (малко вероятно), обяснете защо сте решили да намалите темпото. Никой няма да ви съди за това, че се опитвате да си дадете глътка въздух и да подобрите живота си.

-Никой не е перфектен

Стремежът към супергероизъм е похвален, но не можете да бъдете супергерои във всяко едно отношение. Подредете си приоритетите и си „давайте зор“ в наистина важните аспекти от живота. Преценете собствените си сили. Погледнете трезво на крайните срокове, които си поставяте. Свършете маловажните задачи точно толкова добре, колкото е необходимо, но нито грам повече. Ако една лъжица се окаже прекалено голяма за устата ви, потърсете външна помощ – не е срамно!
Не на последно място – не очаквайте прекалено много от близките си и не се втурвайте да ги съдите, ако не покрият високите ви очаквания. Колкото по-скоро се научите да приемете хората с всичките им недостатъци, толкова по-скоро ще заживеете в един по-хармоничен и уравновесен свят.

-Медитирайте

Не, няма да ви пълним главата с източни философии или да ви призоваваме към вегетарианство, това си е съвсем личен избор. Медитацията може да бъде напълно неутрална практика, в която отделяте 10-20 минути, за да обърнете гръб на истеричното темпо в своя ден. Вече има един куп изследвания, които доказват нейните ползи за мозъчната функция и умственото здраве.
Използвайте това късче време, за да слушате музика, да подремнете или да оставите съзнанието си да се рее необезпокоявано. Ако ви е трудно и не знаете откъде да започнете, поверете грижата на някое от модерните приложения за асистирана медитация като Headspace или Calm. Те ще се погрижат да ви водят през необходимите стъпки, така че да се „изключите“ напълно от заобикалящия ви свят. 

-Визуализирайте

Проигравайте очакваните стресови ситуации в съзнанието си, за да се подготвите за тях. Не се поддавайте на притеснението, по-скоро гледайте на това като на репетиция, която ви дава възможност да подходите към задачата по възможно най-добрия и спокоен начин.

-Едно по едно!

Заетите хора обикновено се гордеят със своите мултитаскинг способности, но този подход към работата обикновено води до повече стрес. Нашият съвет е да подредите задачите си в списък, слагайки най-важните или най-тежките предизвикателства най-отпред.
Започнете да ги отмятате една по една и ще видите как с всяка следваща стъпка товарът върху плещите ви олеква все повече и повече. В крайна сметка ще свършите работата си за същото време (или дори по-бързо), но пък с далеч по-бистър ум и повече спокойствие.  

-Спортувайте

Физическите упражнения сами по себе си представляват стрес за тялото, но редовната физическа активност прави организма много по-устойчив на редица предизвикателства. Нещо повече, тренировките подобряват не само физическия капацитет, но са в полза на умственото здраве и влияят върху същите рискове, върху които влияе и стресът. Само че с обратен знак!
Тук не говорим само за фитнес тренировки, напротив – намерете онези спортове, които ви доставят удоволствие и се придържайте към тях.

всички новини