Яйцата са суперхрана не само по Великден!

05.04.2018 г.

 

Великден настъпва по различно време всяка година, но винаги протича по един и същи начин. Ние ядем агнешко, козунаци и яйца, а специалисти от телевизионния екран и интернет пространството ни обясняват колко са лоши тези храни и какви са пагубните последици от тяхната консумация. Е, на нас ни писна от тази рутина, затова решихме да изчистим репутацията на поне един от главните великденски заподозрени – яйцата!

Но един доктор каза…

Спорният статут на яйцата произтича от високото им съдържание на холестерол (над 300 мг/100 г). Благодарение на тази особеност, последните 40 години преминаха под наслова на различни предупреждения относно опасността от яденето на яйца. Макар и добронамерени, тези заплахи се базираха на прибързаното предположение, че холестеролът от храната има директен ефект върху серумния холестерол и сърдечносъдовия риск. Научните сведения от последното десетилетие обаче показаха, че холестеролът, като цяло, и този от яйцата, в частност, има много ограничен ефект върху кръвната картина и практически никакъв – върху реалния риск от сърдечносъдови заболявания.

Отвъд черупката

Започваме от по-простото към по-сложното. Яйцата са достъпна широкоспектърна храна – за тях спокойно може да се говори като за „суперхрана“. На фона на ниските си калории (около 155 ккал и 50 ст. за 100 г продукт), те предлагат първокачествен протеин, невероятна кулинарна гъвкавост и страхотно разнообразие от поддържащи здравето вещества за всички възрасти.
В яйцата има ниско съдържание на въглехидрати и по около 12 г/100 г протеин и мазнини – повечето от последните са мононенаситени и с неутрален ефект върху липидния статус. Отвъд черупката можем да открием 18 витамина и минерала, сред които цинк, селен, ретинол (витамин А) и токофероли (витамин Е) – все вещества, които са сравнително оскъдни в диетата на средностатистическия европеец.
КомпонентСъдържание (в 100 г яйце)
Енергия155 ккал
Протеин13 г
Въглехидрати0,68 г
Мазнини12,1 г
                Наситени3,3 г
                Мононенаситени4,9 г
                Полиненаситени1,8 г
Холестерол400 мг
Йод12,7 мкг
Токофероли1,93 мкг
Селен10 мкг
Калций56 мг
Магнезий12 мг
Желязо2,1 мг
Фосфор180 мкг
Цинк1,44 мг
Тиамин0,09 мг
Рибофлавин0,3 мг
Ниацин0,1 мг
Фолиева киселина65 мкг
Цианокобаламин66 мкг
Пиридоксин0,12 мг
Ретинолов еквивалент227 мкг
Калий147 мг
Каротеноиди10 мкг
Холекалциферол1,8 мкг

Но това съвсем не е всичко!

Съществуват сведения за ред други биологично активни съединения в яйцата, които може да имат роля в лечението и превенцията на хронични и инфекциозни болести. Тази роля се предопределя от техните антимикробни, имуномодулиращи, антиоксидантни, противотуморни и регулиращи кръвното налягане свойства.
Яйцата са важен източник на лецитин и една от изключително малкото храни, богати на холин. Лецитинът е функционален и структурен компонент на биологичните мембрани, който ги предпазва от действието на свободните радикали. Холинът участва в редица важни физиологични процеси – синтез на фосфолипиди, провеждане на нервни импулси, протичане на невротрансмитери. Съвсем не на последно място, той е от значение за нормалното развитие на мозъка.
Фосвитинът представлява около 7% от белтъчините в жълтъка и благодарение на специфичния си аминокиселинен състав контролира прекомерния синтез на меланин в кожата. Поради тази причина науката гледа на него като на естествено средство за борба с хиперпигментацията – онези кафяви петна, които всички ние ненавиждаме.
Каротеноидите пък отговарят за специфичния цвят на жълтъка – сред тях най-изтъкнати са бета-каротен, криптоксантин, лутеин и зеаксантин. Може би не знаете, че нито едно от тези вещества не се произвежда в човешкото тяло, затова нивата им в организма зависят изцяло от храненето. Едни от най-важните им функции се изпълняват в ретината – там те играят ролята на естествени светлинни филтри, антиоксиданти и противовъзпалителни агенти. Достатъчните им нива намаляват риска от макулна дегенерация и образуването на катаракти с напредването на възрастта.

Семпли, но универсални!

Яйцата се считат за подходящи във всички възрасти, но играят особено важна роля в диетата на хора с риск от недохранване. Високата им хранителна стойност ги прави все по-ценен компонент в диетите на пациенти и особено на пациенти с подагра, тъй като са богати на протеин, но са бедни на пурини.
Сред спортуващите яйчният белтък е един от най-ценените. Той е с най-висока биологична стойност и изключителни нива на аминокиселината левцин. Скорошни изследвания показаха, че тази аминокиселина е най-критична за мускулния растеж. В нейно отсъствие анаболният ефект от храненето е силно занижен и тя самостоятелно може да стимулира синтеза на мускулен протеин, независимо от нивата на други аминокиселини.
Не на последно място сме длъжни да споменем, че за разлика от много други животински храни, яйцата са приемливи от гледна точка на абсолютно всички религии – своеобразен културен и духовен мост между народите.
Сварете си едно още сега – с яйце в ръка всеки ден е Великден!

всички новини