5 тайни за естествена женска красота

06.03.2018 г.

Женският празник е чудесен повод да си напомним, че истинската женска красота идва отвътре. Въпросите за връзката между начина на живот и младежкия вид занимават изследователската мисъл открай време, а откритията от последните десетилетия ни донесоха много ценни отговори. Благодарение на тях днес знаем основните фактори, които могат да ни помогнат да съхраним и подсилим красотата на своята кожа във всяка възраст.

Превенцията е най-добрата мярка

Кожата старее под въздействието на два независими един от друг процеса:
  1. Присъщо (вътрешно) стареене, което представлява хронологическото влошаване на свойствата на тъканите – не само кожата, но и всичките ни останали органи.
  2. Неприсъщо (външно) стареене – това е стареенето, което се случва под въздействието на външни фактори и влияния от околната среда. В това число попадат не само UV-радиацията и мръсният въздух, но и поведения като тютюнопушене, недоспиване и лошо хранене.
Затова се счита, че превантивното поведение е най-добрата и най-ефективна антиейджинг стратегия. Неприсъщото стареене е предотвратимо чрез регулиран начин на живот, включващ физическа активност, поддържане на здравословно тегло, ниски нива на стрес и не на последно място – балансирана диета, богата на антиоксиданти и други активни вещества. По-долу ще изброим най-важните от тях, както и техните източници.

Витамин C

Витамин C, известен и като L-аскорбинова киселина, е водоразтворим витамин – участник в производството на колаген и основен клетъчен антиоксидант. Той не се образува по естествен път в човешкото тяло, затова адекватният му прием от външни източници е важен за здравето на организма и кожата, в частност.
Най-богатите естествени източници на витамин C са цитрусовите плодове, касисът, шипката, лютите чушки и магданозът.

Витамин Е

Витамин Е всъщност е група от съединения, познати под събирателното име токофероли. Подобно на витамин C, токоферолите са потентни антиоксиданти и предпазват естествените мазнини в клетките от окисляване. Освен това витамин Е предотвратява кръстосаното свързване на колагена – друг фактор в стареенето на кожата.
Високи нива на токоферол има в растителните олиа като слънчогледовото и царевичното, както и в маслото от пшеничен зародиш. Нанесен на кожата, витамин Е помага срещу еритема и слънчеви изгаряния.

Каротеноиди и витамин А

Каротеноидите са производни на витамин А съединения като бета-каротин, астаксантин и ликопен – всички те имат изтъкнати противоокислителни свойства и предпазват кожата от светлинни увреждания. Витамин А, нанесен локално, помага за намаляване на бръчките, тъмните петна и акнето.
Богати на каротеноиди са морковите, тиквата, сладките картофи, спанакът и кайсиите. Естествен витамин А има в животински храни като черния дроб, млякото и млечните продукти, жълтъците и мазната риба.

Полифеноли

Полифенолите са огромна група от вещества, които се изучават най-вече заради антиоксидантните им свойства и вероятната им роля в предпазването от редица състояния, свързани с оксидативния стрес. Полифенолите имат изразени слънцезащитни свойства и могат да намалят риска от рак на кожата в резултат от UV-лъчение.
Концентрирани източници на полифеноли са напитки като чая, кафето и червеното вино. Зеленчуците, варивата и шоколадът също могат да допринесат значително за повишаване на общия ви прием на полифеноли.

Есенциални мастни киселини

Те се наричат и незаменими, защото не се произвеждат от тялото, а трябва да идват от хранителни източници. По-известни са като омега-3 и омега-6 и са от важно значение за образуването на простагландини и тъканни мазнини, а оттам – и за качеството на външната ви обвивка. Едно изследване с над 4000 жени установява, че високият прием на есенциални мастни киселини се свързва с по-малко бръчки и сухота на кожата.
Омега-3 и омега-6 се съдържат в рибата и морските дарове, лененото, слънчогледовото и тиквеното семе, сусама, конопеното масло, чиа, орехите, авокадото.
Осигуряването на хранителни подкрепления за собствената ни антиоксидантна система може да бъде от голяма полза в непрестанната борба за по-добър външен вид. Разнообразието от растителна храна и питателни животински продукти винаги е било в основата на здравословната диета, а вече знаем защо и как то може да съхрани красотата ни. 

всички новини